Raske on ette kujutada seda võimlemistrikki, mida peaks sooritama, et pääseda pildil oleva auto rooli, kui insenerid oleksid pookinud talle ka tagauksed. Muide, GT-versioon on nüüd ka 5ukselisel KIA c’eedil, kuid selle kere on hoopis teise joonega. Minu arvates on 5ukselisest doonorist alles jäänud vaid esiklaas ja kapott. Ja välimus on nähtud omal ajal väga julgena tundunud kontseptis Pariisi autosalongis 2006.
Sisemust pole just palju muudetud. Armatuurlaud on sama. Kui ka minul oleks GT kujustamisel lastud sõna sekka öelda, oleksin roolilt koristanud kõik mugavusnupud ja selle raha eest katnud torpeedo nahaga. Kui aga tõsiselt rääkida, üllatab pro_c’eed GT juhiistmel oma näilise ruumikusega. Taga saab istuda ja sinna pääseb, kuid … suhkrut ei saa süüdistada, et ta magus on …

Tõeline üllataja KIA-lt – The Power to Surprise – KIA pro_cee’d GT

Kui ma pro_cee’di Tartu Autospiritis mitte-GTna aia ääres nägin, käisin poovisõitu palumas, kuid ei saanud. Alati vastutulelikud müügimehed ütlesid, et saad hiljem, sest numbrisse võetakse GT-versioon. Võeti, pakuti ja pean tunnistama, et üllatus oli suur. Kes ei usu, võib „Motoshow’le” raha eest vastupidist tõestust otsima minna. Kui aus olla, siis kippus juba meelest minema, et on olemas kolmeukselised kered ja on olemas GTd, mille hinnad jäävad allapoole 20 000 eurot. Viimane, mida sellest vallast proovisin, oli Peugeot 207 GT, aga see oli oma BMWga ühistöös valminud diisliga (hiljem rändas see jõuallikas Minile) oluliselt kallim. Meelde jäid panoraamkatus, alumiiniumpedaalid, perforeeritud nahk, hea minek ja väike kütusekulu.

On sama asjalik, kui välja näeb

Vähe on golfklassi autosid, mis on tõeliselt omanäolised. Ilmselt piirab disainerite mõttelendu terve pere äramahutamise vajadus suhteliselt väikesele pinnale. KIA-l on see hästi õnnestunud ilma sakslasi jäljendamata ja korealike viguriteta. Ma ei tea, kas ma olen eurooplane, kuid minu pilku ei riivanud auto välimuses ükski pisiasi. Ehkki linkide valgustus tundus küll otsitud luksusena. Rooli taga leidsin kiiresti õige mugava asendi ning kõik juhtimisorganid olid loogiliselt ja ergonoomiliselt paigutatud. Üllatas see, kui avar kõik esiistmelt paistis. Kuigi kolmeukselisena on cee’d 15 mm pikem ja tervelt 30 mm madalam ning korralikule tagadiivanile saab end suhteliselt mugavalt sisse seada kaks inimest, polnud tagaistmel sugugi sellist avarust. Ent neile, kes seda otsivad, on olemas c’eedi teised modifikatsioonid. Sealhulgas 5ukseline GT-mudel. Kolmeukselise pagasiruum on küll arvestatava mahuga (380 liitrit) ja arvestades mahaklapitavat eesmist kaasreisijaistme seljatuge, võib ta peita ka üsna pikka eset, kuid laadimiskõrgus pole kiita. Mis puutub mugavusvarustusse, siis see on üsna täielik. Kurvituled, tagurduskaamera, isetumenev tahavaatepeegel, vihmasensor ja muu, mida viimastel aegadel kilbile tõstetakse, on olemas. Olemas on ka 5 tärni karmimaks muudetud Euro NCAPi turvatestist ja Recaro nahksisu. Juurde saab osta panoraamkatuse, ksenoontuled ja naviseadme.

Sõnakuulelik, jäik ja hea hoojooksuga

Tavapärane pilk tehnilisse passi pani kulmu kergitama – 1,6 bensiiniturbo pakkus 150 kW (see on 204 hj) üsna laias pööretevahemikus (tavamootorid on võimsusvahemikus 94–99 kW). Ja see 150 kW on ainult käsikäigukastiga! On sõidetud võimsamate autodegagi, kuid ikka sobitab tootja viimasel ajal mootori ja rataste vahele kas automaat- või variaatorkäigukasti, mis järsul gaasivajutusel esimese valu enda kanda võtavad – KIA cee’d GT oli aus, kuigi tema hobused sattusid hoogu mitte paigaltvõtul, vaid ikka möödasõitudel ja maanteel. Jäi mulje, et tõmme ei saagi kiiruse tõustes otsa. Kakssada neli hobust tahavad juua ning mina oma GT isendi kompuutrist alla 10 liitri 100 km ei näinud – tootja ametlikku 7,4 liirini tuleb vist mootor korralikult sisse sõita ja ökosõidukursus läbida.

Omaette kiitust väärib rool – see on timmitud täpseks ja on piisavalt informatiivne. Kuigi süsteem Flex Steer lubab valida kolme eri võimendustugevuse vahel (Normal, Comfort, Sport), oli käepäraseim just keskmine neist- Seda GT pole, selle asemel GT nupp, kust saab muuta spidoka kujundust.. Vedrustus sobib pigem väga headele teedele, sest kõik konarused said üle loetud ja lamava politseiniku ületamine oli kõrvadele väga valus. Siin võisid muidugi osalt süüdi olla 40protsendilise profiiliga õhukesed rehvid, kuid auto oli siiski pigem jäik. Sellel medalil, muide, on teine ja hoopis säravam pool – kurvides pro_cee’di kalduma saada ei suutnud ma provotseerides ka mitte. Huvitav on tõsiasi, et kolmeukseline pro_cee’d on oma viieukselisest sõsarast pikem.

Valida on teisigi

Kui põhjalikumalt järele mõtlesin, avastasin, et antud autoklassis on ka Hyundai Veloster (sellel oli küll kõnniteepoolel pisike lisauks tagaistmele pugemiseks), Renault Coupe, Opel Astra GTC ja loomulikult ideoloogiline ristiisa VW Golf GT.

Nii et nendele, kes peale lapse lasteaeda sõidutamist tahavad võidusõitjat mängida, valikut piisab. KIA võib end valima meelitada hea varustuse ja hinnakoefitsendiga. Tavalised kolmeukselised pro_cee’did maksavad olenevalt mootorist ja käigukastist (saadaval nii diislid kui ka automaatkäigukastid) 16 990–19 990 eurot ja diiselautomaadi hinnaga saab kätte ka GT-versiooni.

Proovisõiduauto: KIA pro_ cee’d GT

Luukpära, kohti 5, uksi 3

Mootor 1,6 R4 T-GDI, Töömaht 1591 cm³ turbo, Võimsus 150 kW (204hj) 6000 p/min

Pöördemoment 265 Nm 1750–4500 p/min

Käigukast 6 käiguline manuaal

Esivedu

Pikkus/laius/kõrgus 4310/1780/1430 mm

Telgede vahe 2650 mm, Kliirens 140 mm

Vedrustus ees/taga McPherson/ multilink

Pidurid ees/taga ventileeritav ketas/ketas

Tühimass/täismass/kandejõud 1359/1850/491 kg

Pagasiruum 380/1225 l

Rehvid 225/40 R18

Lubatud haagis kuni/piduritega 600/1400 kg

Tippkiirus 230 km/h

Aeg 0–100 km/h 7,7 s

Keskmine kütusekulu 7,4 l/100 km, Kütusepaak 53 l

Hooldevälp 30 000 km

Garantii 7 aastat või 150 000 km

Hind 19 990 €

SPETSIALISTI KOMMENTAAR

Vesivärava pesula ja autoremonditöökoja juhataja Igor Goduntsov: „Võhik võib arvata, et 7aastase garantiiaja tõttu me uuemaid KIAsid oma töökojas ei näe. Päris nii see pole, sest garantiileping on nii-öelda „mitmekorruseline” ja seda tasuks lugeda tähelepanelikumalt kui mõne erakonna valimislubadusi. Samuti käiakse meie juures ka päris uute autode rehve vahetamas, sest see ei lühenda garantiiaega kuidagi. Tehniliselt on KIA kontserni toodang tublilt ja kiiresti arenev. On palju lohakamalt läbi mõeldud ja kokku pandud Euroopa autosid. Varuosade kättesaadavus kõigile mudelitele on hea ja omavahel öeldes tean ma ainult ühte inimest, kellele on sattunud „õnnetu” eksemplar KIA toodangust. Praeguseks on mees oma risti ligi viis aastat ära kandnud.

See auto on lausa hirmutavalt õige disainiga. Pole ühtegi pisiasja, mille kallal saaks norida. No kui, siis võiks ehk iluvõre veidi vähem üksluine olla. Samas kompenseerivad kaitserauast allapoole paigutatud päevasõidu- ja udutuled ning täiendav radiaatorivõre selle põhiiluvõre tagasihoidlikkuse.

Suured esiuksed muudavad igapäevakasutuse ka linnas mugavaks ja armatuurlaud on igati OK. Kõik on selge, kõik on nähtav ja kõik on käeulatuses. Konkreetne mudel paistab silma just tagasihoidliku, kuid väga hoolikalt monteeritud sisuga.”